Jak powszechnie wiadomo, gwiazdki hotelowe świadczą o standardzie danego miejsca, co wyrażane jest w skali od 1 do 5. Dla większości podróżujących jest to najważniejsza informacja, która ostatecznie wpływa na wybór noclegu. Niewiele osób jednak zdaje sobie sprawę, z czym dokładnie wiążą się wspomniane gwiazdki: na jakich zasadach są przyznawane oraz jakie warunki musi dany hotel spełniać. Co więcej, znając jedynie ilość gwiazdek hotelu, już można w dużej mierze wywnioskować, jaka będzie oferta noclegowa w tym miejscu.
Kto decyduje o ilości gwiazdek?
Przyznawanie gwiazdek jest bardziej złożoną kwestią, niż można by się było spodziewać. System kategoryzacji hoteli jest dokładnie uregulowany w ustawie o usługach turystycznych z 1997 roku, a wymagania dotyczące uzyskania poszczególnych gwiazdek są opisane w Rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki z 11 listopada 2011. Na tej podstawie gwiazdki przydzielane są przez Marszałka danego województwa oraz specjalną komisję, w której skład wchodzi sanepid, nadzór budowlany, straż pożarna i specjaliści branży hotelarskiej. Ich ocena skupia się nie tylko na estetyce obiektu czy czynnikach zapewniających wygodę, ale również na kwestiach związanych z bezpieczeństwem.
Wpływ liczby gwiazdek na standard
Skala oceny ogranicza się od 1 do 5 gwiazdek, z czego 1 oznacza standard podstawowy, a 5 warunki spełniające potrzeby najbardziej wymagających gości. Lista wymagań, które muszą zostać spełnione z uwagi na ilość gwiazdek jest długa i bardzo szczegółowa, w związku z tym postaramy się zwrócić uwagę na najbardziej istotne oraz znaczące dla gości różnice.
Podstawową rozbieżnością jest minimalna wielkość pokoju 2-osobowego. W hotelach o podstawowym standardzie wynosi ona przynajmniej 10 m2, natomiast z każdym wyższym standardem wartość wzrasta o kolejne 2 m2. W sytuacji starszych hoteli 1- i 2-gwiazdkowych określona jest dodatkowo minimalna liczba pokoi z łazienką (w pierwszym przypadku 25%, w drugim 50%). Każda wyższa ocena oraz nowo budowane hotele gwarantują osobną łazienkę.
Inne podstawowe standardy to m.in.: miejsce postojowe, śniadania podawane na miejscu, ogrzewanie i dostęp do bieżącej wody czy codzienne sprzątanie. Każdy hotel posiadający większą liczbę gwiazdek musi spełniać warunki uznane za pierwszorzędne, a do tego powinien charakteryzować się dodatkowymi udogodnieniami. W przypadku hoteli z 2 gwiazdkami zapewniany jest dodatkowo aperitif czy chociażby miejsce na bagaż w pokoju.
Bardziej znaczące udogodnienia zaczynają się przy hotelach 3-gwiazdkowych. W tym standardzie zapewnione są m.in. usługi prania i prasowania, room service oraz restauracja na terenie obiektu. Co więcej, pokoje hotelowe wyposażone są w telewizor i telefon, materiały piśmiennicze, zestaw do czyszczenia odzieży i obuwia oraz ręcznik kąpielowy.
Do najbardziej luksusowych wariantów należą hotele z 4 i 5 gwiazdkami, jednak wybierając te opcje należy liczyć się z wyższymi kosztami pobytu. W tym przypadku standard często wiąże się z większym wyposażeniem pokoi (np. w lodówkę, sejf, dodatkowe fotele itp.) oraz łatwym dostępem do kompleksu odnowy biologicznej. Nie oznacza to jednak, że hotele z niższą ilością gwiazdek nie posiadają odpowiednich alternatyw – dlatego przed rezerwacją zawsze warto dodatkowo sprawdzić ofertę danego obiektu.